خبرهای ویژه

» پرونده ویژه » لایحه جامع نظام انتخابات ؛ یتیم هزار سرپرست / آیا قانون جامع نظام انتخابات به ایستگاه پارلمان یازدهم می رسد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۴:۵۸

 کد خبر: 11998

لایحه جامع نظام انتخابات ؛ یتیم هزار سرپرست / آیا قانون جامع نظام انتخابات به ایستگاه پارلمان یازدهم می رسد

اگر با تمرکز مجلس و اراده مجلس لایحه جامع نظام انتخابات به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که با تهیه قانونی جامع، انتخابات‌های آینده را با قانونی واحد برگزار شود.

لایحه جامع نظام انتخابات ؛ یتیم هزار سرپرست / آیا قانون جامع نظام انتخابات به ایستگاه پارلمان یازدهم می رسد

«روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ۳ انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میان‌دوره‌ای مجلس را با ۳ قانون مختلف و با ۳ فرآیند متفاوت برگزار کردیم، به طوری که هیات‌های اجرائی مستقل بودند و هیات‌های نظارت متعدد و روش‌های اجرا متفاوت بودند و همین شرایط، کار را برای وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات سخت کرده بود.» این بخشی از سخنان رحمانی فضلی وزیر کشور بود تا به این شیوه بر اهمیت تهیه لایحه جامع نظام انتخابات تاکید کند. وزیر کشور همواره تعدد قوانین را، ضعف بزرگ انتخابات دانسته است.

وزارت کشور در دولت‌های مختلف بسیار کوشیده تا لایحه جامع نظام انتخابات را تهیه کند تا بلکه با این شیوه، سختی ناشی از تعدد قوانین را در برگزاری انتخابات، پوشش دهد ولی همچنان این تلاش‌ها بی نتیجه مانده است.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: در زمان وزارت کشور آقای پورمحمدی متنی ۷۴ صفحه‌ای به من ارائه شد  که لایحه تقریبا آماده شده قانون جامع نظام انتخابات بود و نظر کارشناسی من را نیز اخذ کردند، به رغم اینکه نواقصی داشت، اما می‌توانست بنیان خوبی برای قانون جامع انتخابات باشد.

فلاحت پیشه افزود: متاسفانه با رفتن پورمحمدی از وزارت کشور، این موضوع نیز مانند بسیاری از موضوعات دیگر که در کشور ما وجود دارد، به بایگانی سپرده شد و به هیچ وجه در دستور کار آن دولت قرار نگرفت تا اینکه دولت رئیس جمهور روحانی پیگیر ارائه این لایحه شد ولی همچنان به زمان سپرده می‌شود.

در دولت یازدهم بر تهیه لایحه جامع نظام انتخابات توجه ویژه‌ای شد و وزارت کشور در دولت یازدهم آن را به دولت ارائه کرد، اما به دلیل آنکه در آن مقطع سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ نشده بود، دولت وارد بررسی مواد و جزئیات نمی‌شد. پس از آنکه ۲۴ مهرماه ۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، دولت لایحه را به وزارت کشور بازگرداند تا مواد آن را با سیاست‌های کلی انتخابات تطبیق دهد.

ظرف ۳ ماه انطباق لایحه جامع نظام انتخابات با سیاست‌های کلی انتخابات انجام شد

وزیر کشور در گفت‌وگویی با خانه ملت، ضمن بیان اینکه اقدامات لازم برای تهیه لایحه جامع نظام انتخابات انجام شده و وزارت کشور وظیفه خود را انجام داده و یکبار هم آن را به دولت برده‌ایم، گفت: به دلیل اینکه در آن زمان سیاست‌های کلی در دست تدوین بود، دولت دست نگه داشت تا سیاست‌های کلی برسد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، ظرف ۳ ماه انطباق با سیاست‌های کلی را در وزارت کشور انجام دادیم.

لایحه جامع نظام انتخابات ۶ ماه در دولت مانده و به مجلس ارائه نمی‌شود

پس از آنکه لایحه جامع نظام انتخابات با سیاست‌های کلی انتخابات تطبیق داده شد، بازهم بررسی لایحه در دولت به نتیجه‌ای نرسیده است که محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته است: وزارت کشور پس از تطبیق پیش نویس لایحه نظام جامع انتخابات با سیاست‌های کلی انتخابات این لایحه را به دولت ارسال کرد و اکنون حدود ۶ ماه است که این لایحه در دولت مانده و اهتمام جدی برای اینکه بخواهند لایحه را به مجلس ارسال کنند، وجود ندارد.

در آستانه ۳ ماهه پایانی سال ۹۶ قرار داریم و بعید به نظر می‌رسد با توجه به در دستور کار قرار گرفتن لایحه بودجه سال ۹۷، به احتمال فراوان لایحه جامع نظام انتخابات در سال ۹۶ به مجلس ارائه نمی‌شود. کولیوند نیز در این زمینه می‌گوید: اکنون دولت وارد بودجه شده و یقینا امسال دیگر نباید منتظر ارسال لایحه جامع نظام انتخابات باشیم. وی معتقد است، با توجه به تجربه‌ای که در این ۲ دوره دارم تصور می‌کنم که دولت نمی تواند این لایحه را به مجلس ارائه کند.

گفتن «در آستانه انتخابات قرار داریم» بهانه‌ای برای عدم اصلاح قوانین انتخابات

با توجه به اینکه در ایران بطور میانگین هر ۲ سال یکبار شاهد برگزاری انتخابات هستیم، تقریبا هر بار که نیاز به اصلاح قانون انتخابات وجود دارد اگر در آستانه برگزاری انتخابات باشیم، عده‌ای معتقد هستند نمی‌توان قوانین انتخابات را اصلاح کرد، زیرا شائبه سیاسی کاری وجود دارد. اما با توجه به آنچه که گفته شد و برگزاری مکرر انتخابات، نمی‌توان با این استدلال مانع از اصلاح قوانین انتخابات شد.

تشکیل کمیته‌ای به دستور دکتر لاریجانی برای بررسی لایحه جامع نظام انتخابات

وزیر کشور با بیان اینکه پس از نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری موضوع پیگیری لایحه جامع نظام انتخابات همانگونه باقی مانده است، گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای را با حضور شورای نگهبان، وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون شوراها تشکیل دادند و خواستند که این لایحه را وزارت کشور ارائه بدهد و سایرین نظرشان را بیان کنند و تجربیات انتخابات اخیر را نیز در آن لحاظ کنند و ما امیدواریم که این کار به زودی تمام شود.

کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق دستور دکتر لاریجانی جلسه‌ای مشترک بین شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت کشور، کمیسیون شوراها و معاونت قوانین مجلس به صورت مستمر برگزار می‌شود، ادامه داد: تعدادی از اصلاحات بیّن قانون انتخابات ریاست جمهوری را انجام داده‌ایم ولی شرایط انتخاب شوندگان انتخابات ریاست جمهوری را مجلس نمی‌تواند تعیین کند زیرا بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان باید مصادیق رجل سیاسی را تعیین کند.

انتظارها برای تهیه لایحه جامع نظام انتخابات همچنان ادامه دارد و علیرغم تاکید دولتی‌ها مبنی بر  وجود اراده جدی برای ارسال لایحه جامع نظام انتخابات، هنوز تحرکی امیدوار کننده مشاهده نمی‌شود. اگر تا پایان سال ۹۶ لایحه جامع نظام انتخابات ارائه شود می‌توان امیدوار بود که برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و مجلس خبرگان در دور جدید با قانونی جامع برگزار شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در سال آینده  تمرکز کافی روی لایحه جامع نظام انتخابات داشته باشیم،  نتایج مناسبی به دنبال خواهد داشت، گفت: پیش بینی می‌کنم انتخابات مجلس یازدهم با قانون جامع نظام انتخابات برگزار شود.اگر با تمرکز مجلس و اراده مجلس لایحه جامع نظام انتخابات به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که با تهیه قانونی جامع، انتخابات‌های آینده را با قانونی واحد برگزار شود.

در کشور ما قوانین پراکنده‌ای برای برگزاری هر انتخاباتی وجود دارد و حتی اگر مجلس به دلیل تعلل دولت، طرحی را برای تجمیع قوانین انتخابات تهیه کند، در کشور باید یک قانون برای کل انتخابات‌ها داشته باشیم تا با مشکلات ناشی از تعدد قانون مواجه نشویم، زیرا برگزاری همزمان انتخابات‌ها با قوانین مختلف، سختی‌های برگزاری انتخابات را مضاعف می‌کند./

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : پرونده ویژه , گزارش
ارسال دیدگاه